Je spreekt je medewerkers iedere dag. Je drinkt tussen de bedrijven door samen een kop koffie en weet wat er speelt in hun privéleven. Formeel om de tafel? Dat doe je eigenlijk nooit.
Er is een aantal redenen om wel één of twee keer per jaar om de tafel te gaan:
- Het geeft je medewerker de gelegenheid vragen te stellen die bij hem spelen. In de dagelijkse gang van zaken schiet dat er bij in. De medewerkers zien hoe druk je het hebt en aan hoeveel dingen je moet denken, dat ze misschien geen extra tijd willen claimen. Ze denken dat het nog wel komt. Op het moment dat je echter wel afspreekt voor een formeel gesprek, geef je hen (en jezelf) die tijd en gelegenheid.
- Het geeft aan dat je je medewerker belangrijk genoeg vindt, om tijd te reserveren voor een gesprek. En dat motiveert!
- Het geeft jou en je medewerker de gelegenheid aan te geven wat je goed vindt gaan en waar nog ontwikkelpunten zitten. Niet alleen jij maar ook de medewerker kan aangeven wat hij er van vindt. Het is goed om daar ruimte voor te geven. Feedback geven is immers lastig, maar zeker voor een medewerker aan zijn leidinggevende.
Gesprekken voeren met medewerkers over de voorgang zijn de moeite waard. Maar… hoe pak je dat aan? In overleg maken we gespreksformulieren die een handreiking vormen voor het gesprek. In overleg, zodat de formulieren passen bij de organisatie en bij jou en je medewerkers. Maatwerk dus. Inclusief voorbereiding van een van de gesprekken, via telefoon of Skype.
De voorbereiding en het overleg kosten ongeveer een uur van je tijd en de voorbereiding van een van de gesprekken kost een half uur. Resultaat is dat je kant en klare gespreksformulieren hebt waarmee je aan de slag kunt én je hebt een (het lastigste) gesprek voorbereid.
Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.